Wat vooraf ging...

29 december 2019

Het verhaal van Emiel Verhoeven, geboren 3 oktober 1953 te Antwerpen.

2016 - reed ik voor de 1e keer naar Santiago de Compostela. 2017 - een rondje Nederland goed voor dik 1400 km (hier leerde ik Joost echt kennen).  2018 - met Bart Peeters naar Compostela. Klonk echt goed en is dan ook de titel van het boek dat ik hierover schreef.  2019 - niks van tocht door teveel knieproblemen.

2019 - Na onze terugkomst van 7 weken Spanje met de mobilhome (camper) komen de kriebels terug. Want je weet, bloed kruipt waar het niet gaan kan. Of loopt bloed? Of stroomt da? In ieder geval krijg ik terug goesting om de fiets op te kruipen. Ik worstel mij door een stapel virtuele boeken en krijg zin in de limesroute. Dat lijkt me nog eens een uitdaging se. Een beetje meer uitleg is zeker op zijn plaats, want anders snap je’r niks van op het einde van de rit. En we zijn nog niet eens vertrokken. De Limes route, voert je over een afstand van 3360km langs de noordgrens van het oude Romeinse Rijk tot aan de Karpaten met als einddoel Constanța aan de zwarte zee in Roemenië. De bedoeling is dat ik alleen ga rijden maar hier thuis is m’n daar toch niet happig op. Maar we zien wel. Ik ben niet bang van een paar beren ginder hoor.

Ik heb dan toch uiteindelijk een fietsmaatje gevonden in de persoon van Joost Knoester uit Den Haag om samen in april 2020 te vertrekken met de fiets naar de zwarte zee in Roemenië. We gaan trachten jullie hier op de hoogte te houden van onze voorbereidingen, een oefentocht van vier dagen, de eigenlijke tocht en de terugkeer.

Het verhaal van Joost Knoester, geboren 9 januari 1953 te Scheveningen.

2015 - reed ik voor de 1e keer naar Santiago de Compostela. Daarna tot 2018 niets spectaculairs ondernomen.  In 2018 stapte ik weer op de fiets voor een lange tocht, dit maal naar Rome, maar helaas ik kwam slechts 500 km verder. Problemen met de knie en de hitte speelde mij parten en was genoodzaakt de tocht af te breken. Mijn fietsmaat op dat moment, Ronald vertelde mij de volgende dag verder te fietsen met de Rijnoever aan de rechterhand. Ook hij brak de tocht af.
In de periode erna blijft het neerzetten van een fietsprestatie maar ook het avontuurlijke kriebelen. Dat alles de schuld van die eerste tocht vanuit huis, 2920 km lang. Je stapt op de fiets en je ziet wel waar je die avond je hoofd op het kussen legt. En tussen opstappen en afstappen genieten van de omgeving elke dag, elk uur een nieuw uitzicht en soms ontmoetingen die een diepe indruk achterlaten.

Emiel volgde ik digitaal op zijn eerste rit naar Santiago en wij hadden af en toe een babbel via messenger, immers de opgedane ervaringen wil een pelgrim delen met de pelgrim onderweg. In 2017 tijdens zijn ronde van Nederland wachtte ik hem op aan de haven van Hoek van Holland en ben samen met hem na het nuttigen van een kop koffie een paar kilometer met hem opgefietst langs de kust.

Tijdje terug zag ik dat hij de Limesroute wilde fietsen. Ik kon het niet laten om daarop te reageren en van t een kwam t ander. Ik zie de uitdaging ook zitten, en net als bij de tocht naar Compostella zit het venijn in de staart, in dit geval het gebergte genaamd de Karpaten.

Wij gaan het beleven!

1. Vijt Jos:
    30 december 2019
    Emiel & Joost ik wil graag jullie avontuur volgen: [email protected]
  2. Emiel verhoeven:
    30 december 2019
    Hey Jos,
    dat kan perfect door op de homepagina je in te schrijven voor de mailinglist.
    dit vindt je rechts op de homepagina.
    groetjes